Innoveren doen we samen. We bedenken producten of concepten die het leven van de cliënt nog beter en leuker maken. Of we hebben een nieuw idee om de zorg slimmer aan te pakken. Met de ‘Wheels of Innovation’ brengen we de innovaties naar je toe. Zo kun jij ze makkelijk uitproberen en ervaren wat het voor jullie kan betekenen. We vertellen graag wat het is en hoe het in de praktijk werkt.
Weten wat er beschikbaar is Rick werkt via de flexpool bij Cello. Regelmatig komt hij bij De Binckhorst in Rosmalen. Gezellig wandelen met cliënten, samen naar het kroegje of helpen met de verzorging. Hij weet dan ook meteen waar hij graag zijn afstudeeropdracht over wil doen en gaat binnen Cello aan de slag met het onderzoek naar de ‘Wheels of Innovation’. Rick legt uit wat de ‘Wheels of Innovation’ is: “Er zijn veel verschillende vernieuwende initiatieven bij Cello. Een belangrijk onderdeel daarvan zijn spullen die het leven van een cliënt leuker en makkelijker kunnen maken. Medewerkers weten nog niet altijd wat er allemaal beschikbaar is en hoe je het kunt gebruiken. Bij ‘Wheels of innovation’ vult Cello’s Mediateam een grote reiskoffer met spullen die passen bij de vraag van de cliënt of het team. Hiervoor vullen cliënt en begeleider eerst samen een vragenlijst in over de vraag of wens. Denk aan moeite met zelfverzorging of meer behoefte aan vrije tijd. De speciaal voor hen samengestelde koffer wordt door een medewerker en ervaringsdeskundige op locatie uitgepakt en toegelicht, zodat de begeleiders en cliënten zelf kunnen ervaren wat bij ze past.”
Naar de praktijk Een andere student heeft dit concept op basis van onderzoek ontworpen met als doel cliënten, medewerkers en verwanten meer in contact te brengen met de innovaties binnen Cello. Nu is het de hoogste tijd om het in de praktijk te testen. Samen met coördinerend begeleider Marion gaat Rick aan de slag binnen het team van de woning Zandkant 9-11. Om de ‘Wheels of Innovation’ in de praktijk goed te onderzoeken, vullen medewerkers een enquête in. Ook geeft Rick een presentatie en is er een brainstormsessie. Marion vertelt waarom ze graag meewerkt aan dit project: “Ik sta altijd open voor nieuwe dingen en je doet je best om alles bij te houden, maar ik denk dat je ook veel mist. Je bent zo druk bezig met je werk waardoor je niet alles meekrijgt. Ik vind het belangrijk om ook te kijken wat ik anderen mee kan geven en pik de dingen eruit die belangrijk zijn. Dus bij de ‘Wheels of Innovation’ had ik meteen het idee van laten we maar eens kijken wat jullie ons kunnen brengen.”
Mooie ervaringen Tijd om de koffer in te pakken. Voor het praktijkonderzoek kiest Rick dit keer nog zelf de innovaties uit om te laten zien bij Zandkant 9-11. De zorgrobot Tessa en het Sprekend Boek gaan mee. Het is een compleet pakket met duidelijke instructies en alle benodigde informatie. Op die manier kunnen medewerkers meteen zelf de innovatie proberen en komen ze erachter welke vragen ze nog hebben. Rick geeft samen met een ervaringsdeskundige een demonstratie aan een aantal medewerkers van de woning. “Ze waren direct enthousiast. Ze wilden graag zelf dingen ervaren en uitproberen. Het was ook mooi om te zien dat ze het gesprek met elkaar aangingen en samen keken voor wie bijvoorbeeld het Sprekend Boek een goede innovatie is.” Marion vertelt dat ze meteen ideeën kreeg om met één van de innovaties aan de slag te gaan: “Bij het Sprekend Boek dacht ik: dit vind ik wel wat en vind ik ook echt passen voor een aantal bewoners bij ons. Ik heb toen ook direct actie ondernomen om tijdelijk een extra laptop te krijgen om hier het Sprekend Boek op te zetten. Ik kende deze innovatie nog niet. Het is dan wel echt mooi van de ‘Wheels of Innovation’ dat je kennismaakt met een product, het kan ervaren of het iets voor je is.” Marion vertelt ook hoe fijn het is dat de demonstratie plaatsvindt met een klein clubje medewerkers tijdens een rustiger moment, bijvoorbeeld wanneer de cliënten net weg zijn.
Hoe nu verder? Het praktijkonderzoek leverde veel nieuwe inzichten en informatie op. Rick vertelt wat hij gezien heeft en wat de ‘Wheels of Innovation’ de cliënt en medewerker brengt: “Het is een geweldige manier om echt kennis te maken met innovaties. En innovaties maken verschil. Ik gebruik ze zelf ook in mijn werk. Het brengt plezier, het vult de vrije tijd en vermindert de werkdruk voor medewerkers. Daarmee betekent het veel voor jezelf, de cliënt en het netwerk.” Een volgende student werkt de ‘Wheels of Innovation’ verder uit, zodat het nog beter aansluit bij de praktijk.