Britt van Lippen werkt als persoonlijk begeleider bij Waterkant op park De Binckhorst in Rosmalen. Hier wonen cliënten met een ernstige verstandelijke beperking en bijkomende gedragsproblemen (EVB+). In haar rol als persoonlijk begeleider, zoekt ze voortdurend naar manieren om de kwaliteit van leven van de bewoners te verbeteren.
“Wat mij het meeste aanspreekt in het werken met deze mensen is dat je verder moet kijken dan het gedrag. Het gaat erom de onderliggende behoeften te herkennen en echt proberen te begrijpen hoe je iemand het beste kunt ondersteunen. Het gedrag verdwijnt niet zomaar, maar door geduldig te zijn en ons in te zetten, is de kwaliteit van leven van onze bewoners wel degelijk verbeterd,” vertelt Britt. “Waar ze voorheen vastliepen, hebben ze nu weer een betekenisvolle daginvulling.” Deze gedachte sluit heel mooi aan bij het Mensbeeld van Cello.
Technologie als ondersteuning
Britt is enthousiast over de inzet van technologie in de zorg. Ze kwam via het intranet van Cello en de SI (sensorische integratie)-therapeut in aanraking met de Innovatheek. Hier ontdekte ze verschillende zorginnovaties die kunnen ondersteunen bij haar hulpvraag. “Het doel was een innovatie te vinden waarmee op een ontspannen manier écht contact gemaakt kan worden, zonder dat er woorden nodig zijn.”
Een van de zorginnovaties die Britt vaak met bewoners gebruikt, is de CRDL (Cradle). Dit apparaat zorgt voor interactie via aanraking en helpt bewoners om te ontspannen. “Het is een soort groot ei dat bewoners met twee handen kunnen vasthouden. Ik hou ook met één hand de CRDL vast en met de andere hand streel of tik ik op de hand of arm van de bewoner. Zo ontstaat er geluid. De bewoners worden er heel ontspannen van en er ontstaat contact, zonder dat dit geforceerd wordt. Ze maken soms zelfs oogcontact, wat voor een aantal een grote stap is.”
Daarnaast experimenteert Britt met innovaties zoals de InmuRhythm, die de zintuigen stimuleert en contact vergemakkelijkt. Ook deze kun je in de Innovatheek vinden. “Sinds ik deze vaker gebruik, merk ik dat bewoners sneller mijn nabijheid toelaten. Er ontstaat een rust die we eerder moeilijk konden bereiken.”
Toegankelijk en flexibel
Wat Britt erg waardeert, is hoe gemakkelijk de technologie binnen de organisatie beschikbaar is. “Als je een hulpmiddel uit de Innovatheek wilt proberen, heb je het vaak binnen één of twee weken in huis. Het wordt dus intern geregeld, wat een groot voordeel is.”
De inzet van de zorginnovaties heeft een positieve invloed op het leven van de bewoners. “De verbinding is veel beter geworden. Het is een laagdrempelige activiteit die stress vermindert en waarbij niks hoeft, maar alles mag. Het sluit perfect aan bij de behoeften van bewoners die geborgenheid en hechting belangrijk vinden. Ook familieleden vinden het prachtig om te zien hoe hun dierbaren ontspannen en genieten.”
Een oproep tot experimenteren
Britt moedigt haar collega’s aan om te experimenteren met zorginnovaties. “Er is zoveel mogelijk op dit gebied. Als je een zorgvraag hebt, ga op onderzoek uit. Neem een kijkje op de website van de Innovatheek of neem contact op met iemand van de afdeling innovatie om te kijken welke innovaties het beste bij jouw situatie passen. Het is echt bijzonder dat wij deze middelen tot onze beschikking hebben, maak er gebruik van!”