De ene cliënt helpt ze bij de administratie, met de ander maakt ze een praatje of wandeling. Als ambulant begeleider rijdt Eva van Hoeckel van adres naar adres. Ze omschrijft haar baan als enorm afwisselend, “De vraag van de cliënt is leidend.”
“Het mooie aan mijn werk vind ik dat ik word meegenomen in de belevingswereld van iemand met een beperking. Iemand die anders denkt, vaak puur is. Daar geniet ik van en ik leer er veel van”, begint Eva. “Verder geniet ik van de vooruitgang die cliënten boeken en de dankbaarheid die ze tonen. Ze vinden het fijn dat ik er ben en zeggen dit ook. Dat is goed om te horen, want zij laten mij toe in hun privéleven. Ik vind het heel bijzonder dat ik hun vertrouwen krijg.”
Het is duidelijk dat Eva houdt van haar werk bij Cello. In de tien jaar dat ze er werkt, is ze op allerlei plekken actief geweest. “Sinds twee jaar werk ik als ambulant begeleider”, vertelt ze. “Dat was best een overgang. Eerder werkte ik met cliënten met een ernstige beperking, nu kom ik bij cliënten thuis die zelfstandig wonen en veel zelf kunnen.”
Hier zit ook een leerpunt van Eva. “Met de cliënten met wie ik nu werk, is het juist de kunst de regie bij hen te laten. Wanneer een cliënt een grote stap wil nemen, zoals verhuizen, kan ik ondersteunen door samen met de cliënt de voors en tegens op een rijtje te zetten. Dat is een hele andere manier van werken en daar heb ik best even aan moeten wennen.”
In contact blijven
Inmiddels voelt de ambulant begeleider zich op haar plek in haar functie. “Dit komt mede door de coördinerend begeleider van mijn team. Die heeft een scherp oog voor wat medewerkers nodig hebben en coacht. Bovendien is hij goed op de hoogte van bijna álles wat er bij Cello speelt en dat werkt prettig.”
Eva is ook blij met haar collega’s. “Als ambulant begeleider werk je veel alleen, maar we zoeken als team altijd naar manieren om met elkaar in contact te zijn. Naast vaste momenten tijdens onze vergaderingen en intervisie, hebben we een groepsapp en spreken we soms af om iets leuks te doen.”
Ze vervolgt: “Omdat ambulant medewerkers vaak te maken hebben met ingewikkelde hulpvragen, werken we soms met tweeën bij één cliënt. In dit geval hebben we ook veel contact natuurlijk.”
Flexibel
Eva werkt zoveel mogelijk op vaste dagen. “Met sommige cliënten werk ik op een vaste tijd een vast programma af, met anderen wisselen tijden en de invulling daarvan. Met hen bespreek ik hoe het gaat en wat zij die dag van me nodig hebben. Dat kan iets praktisch zijn als het verwerken van post. En ook een praatje over iets waar zij mee worstelen.”
Voor nieuwe medewerkers heeft Eva de tip om altijd zichzelf te zijn. “En ga altijd uit van de wens van de cliënt. Laat hem of haar het eigen tempo bepalen en het eigen pad bewandelen. Laat de ander in zijn waarde.”