Binnen én buiten Cello verandert er veel. Om te kunnen blijven doen waar we goed in zijn, is het noodzakelijk dat we meebewegen en innoveren. We zoeken naar slimme manieren om ons werk leuker, makkelijker en efficiënter te maken. Daarnaast is het belangrijk dat vernieuwing bijdraagt aan de kwaliteit van leven van de cliënt. De inzet van zorgtechniek wordt daarbij als veelbelovend initiatief gezien. Happybot Felix is daar een mooi voorbeeld van. We vertellen graag meer over Felix. Hoe we dankzij een gemotiveerde stagiaire Verpleegkunde kennismaakten met deze robot én hoe Felix verschil maakt voor cliënten en begeleiding.
De bewoner die we spreken is duidelijk. Mede door Felix is het voor haar makkelijker om vrolijk te worden. Haar persoonlijk begeleidster bevestigt deze conclusie. “Voor mij was het even wennen”, lacht ze. “Ik dacht eerst dat onze stagiaire Verpleegkunde Jorrit van Bokstel een jongen mee zou brengen die Felix heette. Het bleek een sociale robot, die ze mocht lenen van het GET-Lab van Avans Hogeschool, waar ze haar opleiding volgt. Zij willen verpleegkundigen uitdagen te gaan werken met technologie en innovatie. Felix helpt deze bewoonster nu om te communiceren over haar gevoel.” De bewoner legt uit hoe Felix werkt: “Als je aan de robot draait, verandert hij van kleur. Ook zijn ogen veranderen.” Als ze bij een bepaalde kleur op Felix drukt, slaat hij dat gevoel op. “Hij laat zien hoe ik me voel. Als hij rood is, ben ik boos. Paars laat zien dat ik me angstig voel. Blauw is verdrietig. Als Felix groen is, voel ik me fijn.” Jorrit vult haar aan: “Die kleuren hebben we in het begin samen bepaald en vastgelegd. Zo slaan we haar gemoedstoestand op in een gevoelskalender. We kijken regelmatig samen terug. En bespreken dan wat we zien.”
Positief gevoel Persoonlijk begeleider: “Sinds de zomer zien we een positieve tendens. Deze bewoner voelt zich thuis veel beter. Wij hebben haar ook beter leren kennen en ze is vatbaarder voor begeleiding. Dat draagt bij aan haar welzijn.” Bewoner: “Dat komt omdat ik over mijn gevoel kan praten. Zo kom ik weer sneller terug bij een positief gevoel.” Persoonlijk begeleider: “Dat is natuurlijk erg fijn voor haar. Daarom vraagt ze nu regelmatig uit zichzelf of we samen naar Felix kunnen kijken. Ze maakt ons daarmee bewust om hier aandacht aan te besteden. Dat werkt heel goed.” De bewoner in dit verhaal werkt in een magazijn in Den Bosch. Ze werkt hard. Soms is het haar te veel. Dat vindt ze lastig om aan te geven. Persoonlijk begeleider: “Daarom had ze een wens voor 2024. Ook een Felix op haar werk. Helaas is Felix erg duur. Daarom maakten we samen met van klei een rode en groene Felix. Bewoner: “Vanaf het begin van het jaar neem ik deze mee naar mijn werk. Dan kan ik daar ook beter over mijn gevoel praten.”
Stap voor stap Zoals gezegd bracht Jorrit de robot mee vanuit haar school. “Zo stelt onze opleiding studenten in de gelegenheid om technologie uit te proberen tijdens onze stages. Ik liep vanaf februari een half jaar stage bij de groep van de cliënt in dit verhaal. Hier wonen 8 dames. Zij maken regelmatig kennis met nieuwe stagiaires en begeleiders. Voor mij was de kunst om in kleine stapjes gedurende drie dagen per week alle mensen die betrokken zijn bij de groep te laten kennis maken met Felix. Zodat iedereen weet wat deze robot kan en betekent voor de bewoner die de robot gebruikt. Zo vertelde ik tijdens een teamvergadering over de dame in dit verhaal. Zij heeft een positieve ervaring met Felix. Ze hoeft bijvoorbeeld veel minder moeite te doen om het gesprek te beginnen. In eerste instantie dachten sommigen dat een robot toch iets te moeilijk is. Dat bleek dus enorm mee te vallen. Nu is iedereen weg van Felix!”
Onderzoek naar ervaringen Jorrit deed in het kader van haar studie ook praktijkgericht onderzoek naar ervaringen van een drietal cliënten van Cello. “Ik wilde ontdekken hoe moeilijk of makkelijk Felix is te gebruiken. Of iedereen het begrijpt en in hun eigen vertrouwde omgeving over Felix kan praten. Tijdens interactieve werksessies met persoonlijk begeleiders van het drietal cliënten heb ik alle ervaringen opgehaald. Je ziet dat de ene cliënt -zoals in dit verhaal- alles zelfstandig kan invullen en de robot leidt tot een beter contact tussen cliënt en begeleider, een betere zelfredzaamheid. De ander heeft meer baat bij het gebruik van pictogrammen. Het mooie is dat je zo maatwerk kunt leveren voor cliënten.”