• contrast
  • lettergrootte
    Om de pagina makkelijker te lezen kunt u de pagina vergroten, door in Windows Control met + toets in te drukken (op macOS is het Command met + toets).

Waar kunnen wij jou mee helpen?

Zorg met een warm hart en een open blik

Al zeven jaar lang voelt de Jan Heijmanslaan als een tweede thuis voor Sebastian Battaglia, waar hij met heel veel plezier als persoonlijk begeleider werkt. Een van Sebastians collega sprak met veel lof over hem: “Hij heeft een warm hart voor bewoners en een mooie kijk op het verlenen van zorg.” Sebastian vertelt graag over zijn visie, uitgangspunt en zijn fijne werkplek. 

 

 

De fundamenten
Gelijkwaardigheid, respect en vertrouwen zijn drie waarden die Sebastian heel belangrijk vindt in zijn werk. “Respect is voor de een iets heel anders dan voor de ander,” legt hij uit. “Voor mij betekent het elkaar recht in de ogen kunnen kijken en aan kunnen spreken.” Gelijkwaardigheid vertaalt zich in een niet-autoritaire houding. Sebastian probeert zich in te leven in de belevingswereld van de bewoners om aansluiting en begrip te vinden. Hoewel hij soms iemand moet aanspreken, probeert hij altijd sturend, begeleidend of informerend te zijn, meer dan autoritair.
Hij geeft een voorbeeld: “Als iemand een dieet volgt of diabeet is, zal ik het niet verbieden, maar wel wijzen op de gezondheidsrisico’s.” Sebastians visie is de mens als uitgangspunt nemen. “Ik benader iedereen individueel, als een mens met eigen wensen, een eigen karakter en mogelijkheden. Soms moet je een groepsbenadering kiezen, maar ook dan probeer ik altijd aan te sluiten bij het individu.” 

 

Saamhorigheid in praktijk
Tijdens het gesprek wordt Sebastian gevideobeld: een van de bewoners ligt voor de tweede keer in het ziekenhuis. Zonder aarzelen neemt Sebastian op en al snel komt de bewoner in beeld. Hij vertelt dat het eten lekker is, maar kijkt vooral uit naar zijn terugkeer naar de Jan Heijmanslaan, waar “de hele Jan Heijmanslaan op hem wacht”. Terwijl Sebastian aan het videobellen is, komt een andere bewoner binnen om te vragen hoe het met haar buurman gaat, gevolgd door iemand anders die aangeeft hem te missen. De sfeer van saamhorigheid is niet te missen. “Een zo huiselijk mogelijke sfeer. Dat is typerend voor de Jan Heijmanslaan.”

 

Ruimte voor groei en ideeën
Sebastian koestert de hoop dat bezuinigingen en personeelstekorten voorgoed verleden tijd zijn. “Wij hebben hier erg geluk,” benadrukt hij, “We zijn heel blij met ons personeel en de vrijwilligers en onderhouden warme banden met hen.” Het team is een plek waar ideeën welkom zijn. “Niemand zegt dat het stom is; je krijgt altijd de kans om jezelf uit te spreken, te profileren en te leren. Soms ga je op je bek, maar het is fijn om die kans te krijgen.”

 

Van talentenshow tot beautyavond
Zijn trots is voelbaar als hij spreekt over de zelfbedachte activiteiten, naast het bestaande programma. “De zomer- en winter-BBQ, beautyavonden voor de dames of een filmavond, we organiseren van alles en nog wat. Soms alleen met de Jan Heijmanslaan, maar sinds kort ook vaker in clusterverband met de Noorderkroon, de Mr. La Grostraat en de Zesde Donk.
De ‘Jan Heijmans Got Talent’ was ook een schot in de roos, waar bewoners, begeleiding, familie en verzorgers aan meededen. In 2026 staat de nieuwe op de planning.”

 

Elke dag is anders, een constante schakeling, vermoeiend maar vooral uitdagend en vol voldoening. “Ik vind dat juist heel erg leuk,” zegt Sebastian. “De ene dag gaat het beter dan de andere, maar we proberen alles positief te bekijken en aan te pakken .” 

 

Een waardig afscheid
Als je vraagt wat er indruk op Sebastian heeft gemaakt in al die jaren, komt er al snel iets in hem op. “Enkele jaren terug was er een bewoonster die op sterven lag. We hebben de laatste weken veel energie en aandacht aan haar besteed, samen met haar moeder. Het was heel mooi om die laatste tijd samen door te maken; we hebben veel voor elkaar kunnen betekenen. Het was verdrietig, maar het was ook heel bijzonder en we hebben het ‘positief’ met elkaar af kunnen sluiten.” 

 

Zijn grootste tip
“Blijf relativeren, gebruik humor, theater en vergroot soms juist iets uit, of maak het juist heel klein. Net op dat moment stapt een cliënt binnen die enthousiast vertelt dat hij over het koken moet vertellen, want “iedereen kan zo lekker koken” op de Jan Heijmanslaan. Het is een perfect voorbeeld van de warme, huiselijke sfeer die Sebastian en zijn team elke dag creëren.