• contrast
  • lettergrootte
    Om de pagina makkelijker te lezen kunt u de pagina vergroten, door in Windows Control met + toets in te drukken (op macOS is het Command met + toets).

Waar kunnen wij jou mee helpen?

Veelgebruikte zoektermen

Kennisdelers: Coördinerend begeleiders Annie, Jessica, Anne en Max over Triple-C

Als zorgprofessionals lopen we mee op iemands levenspad. Met veel ruimte voor eigen regie, een centrale rol voor het persoonlijke netwerk en dichtbij als het echt nodig is. Ons vakgebied en onze rol kenmerkt zich door specifieke ervaring, kennis en expertise. Die expertise helpt ons om kwalitatief hoogwaardige, veilige en passende zorg te bieden. Bij Cello werken veel bijzondere mensen met hun eigen expertise. In deze rubriek verdiepen we ons samen met een expert in een belangrijk onderwerp. Deze keer vertellen coördinerend begeleiders Jessica, Annie, Anne en Max over de Triple-C methodiek en de toepassing hiervan op hun woningen op de Binckhorst.

 

 

Wat is Triple-C?
De Triple-C methodiek staat voor:

  • Cliënt, de persoon die begeleidt wordt
  • Coach, de begeleider die ondersteunt bij wat de cliënt nodig heeft 
  • Competentie, alles wat de cliënt weet, kan en doet, met de nadruk op het opbouwen van vaardigheden en zelfvertrouwen 

 

Het is gericht op het vergroten van de kwaliteit van leven van cliënten. Het gewone leven is een leven dat tegemoet komt aan de waarden van Triple-C. De cliënt heeft een betekenisvolle rol en daginvulling. Dit houdt in dat de behoeften van de cliënt op fysiek, emotioneel, mentaal en zingeving, in balans moeten zijn. Voor cliënten die zichzelf niet kunnen uiten, is het cruciaal om dit te observeren en te reageren op hun signalen, want juist het opbouwen van gehechtheid, een sleutelprincipe van Triple-C, werkt als stressbuffer en is de basis van menswaardigheid.


De drie pijlers
Er zijn drie pijlers binnen Triple-C: probleemgedrag zien als resultaat van onvervulde menselijke behoefte, een betekenisvolle daginvulling en onvoorwaardelijke begeleiding. Over deze laatste pijler begint Annie te vertellen. “Dit betekent dat de gevoelens van de cliënt er mogen zijn. Vroeger stuurden we iemand bij boosheid naar de kamer om af te koelen, nu zeggen we: ‘Je bent boos, dat mag. Maar straks gaan we wel verder met koken.’ De nadruk ligt meer op de relatie en het bieden van een veilige en voorspelbare structuur.  Dit zorgt ervoor dat cliënten zo min mogelijk onduidelijkheid ervaren, minder ‘gokmomenten’ waarin ze niet weten wat er van hen verwacht wordt. Door deze duidelijkheid en structuur ervaren zij meer rust en welzijn, wat bijdraagt aan een gewoon leven. 

 

Ook wordt er vaak gebruikgemaakt van ‘RUR’, wat staat voor richting geven, uitnodigen en ruimte geven en de ‘het ijsbergmodel’: het gedrag is meteen te zien, maar de onderliggende problemen niet.


De praktijk dichtbij
De teams op de Zandkant en het Zandoogpad werken nu volledig vanuit de Triple-C methodiek. Max vertelt dat de training begon met een nulmeting om de huidige stand van zaken in kaart te brengen: “We dachten dat alles op de schop moest, maar ontdekten al snel dat we onbewust al veel goed deden.”

 

Door de pijlers van Triple-C toe te passen, zijn er al grote stappen gezet. Zo wandelt het team van Anne nu na het avondeten met een grote groep, iets wat een half jaar geleden ondenkbaar was.  “De wandeling na het eten is nu een vast, voorspelbaar onderdeel van de dag geworden, waardoor de angst of weerstand stap voor stap minder is geworden.” Jessica vertelt dat een cliënt op haar woning, die voorheen niet aangeraakt wilde worden, nu vaker knuffelt en mensen veel meer toelaat. Deelnemen, erbij horen, veiligheid en intimiteit: mooie voorbeelden van bijdragen aan een gewoon leven. We zijn trots op de kleine succesmomenten die er al met regelmaat zijn en zien dit ook terug bij de cliënt zelf.

 

Uitdagingen en trots
Het borgen van de Triple-C gedachtegang blijft een uitdaging. De teams moeten er constant scherp op blijven en de visie altijd mee blijven nemen in hun dagelijkse werk en teambesprekingen. “We evalueren nu veel vaker aan de hand van Triple-C: We kijken niet naar probleemgedrag, maar naar onvervulde menselijke behoeften en de kwaliteit van de relatie tussen cliënt en begeleider. We leggen de redenering erachter ook aan familie uit, wat enorm helpt in de samenwerking,” vertelt Jessica. 

 

Anne, Jessica, Annie en Max zijn enorm trots op de successen die ze behaald hebben en blijven behalen. Zo heeft Max een voorbeeld: “Doordat we bewuster zijn gaan kijken naar de behoeften van onze cliënten, hebben we nu voor twee cliënten een passende, zinvolle werkplek/dagbesteding gevonden.” Ze zijn alle vier van mening dat successen gevierd moeten worden. Ze moedigen collega’s die net beginnen met Triple-C aan om er onbevangen in te stappen. “Zet jezelf er voor open en sta er met je team bij stil. Kleine stappen zijn grote successen!”