• contrast
  • lettergrootte
    Om de pagina makkelijker te lezen kunt u de pagina vergroten, door in Windows Control met + toets in te drukken (op macOS is het Command met + toets).

Waar kunnen wij jou mee helpen?

Actief samenwerken vanuit een netwerk? Bij de Jan Heijmanslaan weten ze hoe je dat doet!

Ze hebben véél vrijwilligers… en wat gaan ze bij de Jan Heijmanslaan in Den Bosch/Hintham goed met hun vrijwilligers om. Wauw! Wat zorgt ervoor dat het hen zo goed lukt? Nikkie van Houtum werkt al 12,5 jaar bij Cello. Ze heeft het nog steeds ontzettend naar haar zin en vertelt er enthousiast over.

 

‘Kijk, dit is de map met alle informatie. De map noemen we ‘netwerk-map’. We hebben inderdaad veel vrijwilligers – maar liefst 20 vaste vrijwilligers  – en daar zijn we ontzettend blij mee. We hebben vrijwilligers die speciaal voor 1 of 2 cliënten komen, maar ook vrijwilligers die voor heel de woning inzetbaar zijn, zoals groepsactiviteiten.  Bij ons heeft iedere vrijwilliger een vaste contactpersoon vanuit het team. Deze collega zorgt voor een kaartje wanneer de vrijwilliger jarig is, plant elk jaar een overleg in en belt de vrijwilliger een aantal keer per jaar over hoe het gaat. Persoonlijke aandacht dus, dat is voor ons het minste dat we kunnen doen. Voor ons is het een heel normale zaak dat we zo werken.

 

Elke maand hebben wij een teamoverleg en 6 keer per jaar een thema-overleg. Deze overleggen zijn voor het hele jaar gepland en iedereen is daarbij aanwezig. Tijdens het teamoverleg zetten we  ‘netwerk’  standaard op de agenda als bespreekpunt. We weten als team hoe het loopt en/of wat aandacht nodig heeft. Ik denk dat we ons met elkaar verantwoordelijk voelen én het ook echt leuk en waardevol vinden.  

 

Bij de Jan Heijmanslaan organiseren we twee keer per jaar een koffieavond voor verwanten en cliënten. Dit is altijd super gezellig. Daarnaast organiseren we leuke activiteiten voor vrijwilligers en cliënten, zoals een barbecue en/ of zomerborrel, én een nieuwjaarsborrel waarbij we iedereen uitnodigen. Dit zijn altijd gezellige bijeenkomsten waarop we elkaar ontmoeten. Wanneer je elkaar spreekt, kom je met elkaar op ideeën. Ook de Burendag is een mooie aanleiding om met elkaar bijvoorbeeld een high tea te organiseren of een gezellig buurtfeest. 

 

Maar waar we écht trots op zijn is ‘Jan Heijmanslaan Got Talent’. In het grote MFC gebouw op de Binckhorst in Rosmalen komen cliënten, familieleden en vrijwilligers samen en voeren een act op. Daar heeft iedereen zo van genoten, mensen praten er nu nog over!

 

We maken een jaarplanning met activiteiten door het hele jaar heen. Medewerkers  kunnen zich inschrijven. De medewerker organiseert de activiteit  en vraagt een naaste of vrijwilliger hierbij om hulp. We hebben heel veel verschillende vrijwilligers, oud- medewerkers, familieleden, mensen uit de buurt, via 2 match, via via etc.  

Ook een moeder van een overleden bewoner zet zich in als vrijwilliger. ‘Geweldig om te zien.’ 

 

Wat wordt er zoal gedaan?

In de praktijk zie je dat er voor ieder wel wat wils is. Het moet voor beide partijen een ‘win-win-situatie’ zijn. Iedereen doet wat hij leuk vindt of goed in is. Dat is mooi om te zien.

  • Een van onze bewoners had nauwelijks een eigen netwerk. De broer woont ver weg. Met elkaar hebben we gekeken hoe we haar netwerk konden vergroten. En dat is super goed gelukt. Ze heeft er veel mensen bijgekregen in haar netwerk. 
  • Op pad voor een bril naar de opticien
  • Kleding kopen
  • Dingen leren op de Ipad
  • Knutselen of iets leuks doen
  • Winkelen
  • Lunchen / koken
  • Nederlandse les geven
  • Fietsen
  • Bloemstukjes maken
  • Strijken
  • Mee naar het ‘repair-café’
  • Mee naar de disco
  • Thuis bij de vrijwilliger op visite
  • Autotochtjes
  • Terrasje pikken
  • Naailes 

 

Deze tips heeft Nikkie:

  • Werk met een map waarin alle belangrijke informatie gebundeld is. Zo kan iedereen altijd alle informatie inzien.
    • Wanneer is een vrijwilliger jarig
    • Welke vrijwilliger kun je voor welke activiteiten vragen?
    • Aftekenlijstje wanneer je een evaluatiegesprek hebt gehad.
    • Aftekenlijstje wanneer er namens de cliënt of woning een presentje gegeven is. 
    • Draaiboeken voor activiteiten die georganiseerd worden.
  • Nodig verwanten uit bij activiteiten
  • Maak teamleden ‘aandachtsvelder’ zodat hij/zij zorg draagt voor het contact met vrijwilligers
  • Hang lokaal flyers op. Wij hebben flyers opgehangen op locaties rondom onze woning. Het is heel prettig om vrijwilligers in de buurt te hebben. 
  • Organiseer een buren koffiemoment, breng uitnodigen rond door de bus.
  • Stuur een kaartje op nationale vrijwilligersdag / mantelzorgdag.
  • Laat de vrijwilliger zich welkom voelen wanneer ze binnen komen! Maak een praatje/ maak even tijd.